Näin tilaat taksin

Jos sinulla on oikeus Kelan korvaamaan taksimatkaan, tilaa taksi alueellisesta tilausnumerosta. Saat matkakorvauksen heti taksissa ja maksat matkastasi enintään 25 euron omavastuun. Jos tilaat taksin muulla tavoin, Kela ei korvaa matkaasi.

  1. Tilaa matka edeltävänä päivänä viimeistään klo 14.00. Tilaa matka alueellisesta numerosta myös silloin, kun tarvitset taksia äkillisesti tai olet unohtanut tilata taksin edellisenä päivänä. Voit tilata samalla kertaa kaikki tiedossasi olevat matkat seuraavan 14 vuorokauden ajalle.
  2. Puhelun yhteydessä saat tiedon, mihin aikaan auto noutaa sinut. Samassa kuljetuksessa voi olla myös muita matkustajia, mikä saattaa vaikuttaa matkustusaikoihin. Lue lisää matkojen yhdistelystä.
  3. Jos taksi ei saavu sovittuna aikana, soita uudelleen alueelliseen tilausnumeroon.
  4. Jos tilaamasi matkaan tulee muutoksia tai se peruuntuu, ilmoita siitä viipymättä alueelliseen tilausnumeroon.
  5. Muista näyttää autoilijalle Kela-korttisi ennen matkan alkamista.

Miten toimin, jos tilattu taksi ei tule ja joudun tekemään matkan muulla tavoin?

Tilausvälityskeskus vastaa siitä, että kaikki maakunta-alueen asiakkaat saavat taksin tilauksensa mukaisesti.

Jos tilausvälityskeskus ei pysty järjestämään ennalta sovittua taksimatkaa, jolloin joudut turvautumaan muuhun matkustustapaan, ota yhteyttä tilausvälityskeskukseen. Tilausvälityskeskus korvaa sinulle muulla tavoin tehdystä matkasta aiheutuneet tarpeelliset kustannukset täysimääräisesti.

Vakiotaksiasiakkaat

Jos käyttämäsi kuljettaja ei aja Kelan korvaamia taksimatkoja 1.7 jälkeen, ole yhteydessä oman alueesi tilauskeskukseen selvittääksesi, miten saat vakiotaksin käyttöösi.

Alueelliset tilausnumerot

Kun tilaat taksin, sinulta kysytään seuraavia matkan järjestämiseen liittyviä tietoja:

  • peruste taksin käytölle (terveydentila tai puutteelliset liikenneolosuhteet)
  • nimi ja henkilötunnus
  • osoite, josta auto noutaa sinut
  • matkan määränpää (esim. sairaala)
  • kellonaika, jolloin sinun tulee olla perillä hoitoyksikössä
  • mahdolliset apuvälineet ja apteekissa käynti
  • mahdollinen saattaja
  • puhelinnumero, josta sinut tavoittaa matkaan liittyvissä asioissa.

Soitto alueelliseen tilausnumeroon on maksuton.

Jos et tiedän mihin alueeseen kuntasi kuuluu, voit tarkistaa sen kuntalistasta (pdf).

Maakunta Tilausnumero Palveluntuottaja Anna palautetta
Alueelliset tilausnumerot
Etelä-Pohjanmaa 0800 99 090 Seinäjoen Keskustaksi Oy Keskustaksi.fi
palaute@keskustaksi.fi
Etelä-Savo 0800 302 245 PRO-Keskus Oy Prokeskus.fi
Etelä-Savon Taksi Oy / Palaute
Vuorikatu 11 T 3
50100 Mikkeli
Etelä-Karjala 0800 50 123 Taksi Saimaa Oy info@taksisaimaa.fi
Kainuu 0800 93 153 Kainuun Taksivälitys Oy Korpitaxi.fi
info@korpitaxi.fi
Kanta-Häme 0800 98 821 Tampereen Aluetaksi Oy Taksitampere.fi
p. 010 4765 650
taksitarkastaja@taksitampere.fi
Keski- ja Pohjois-Pohjanmaa 0800 93 150 (suomi)
0800 93 152 (ruotsi)
Pohjois-Suomen Taksi Oy suorakorvaus@pohjanmaantaksi.fi
Keski-Suomi 0800 30 22 59 PRO-Keskus Oy Prokeskus.fi
Savon Taksidata Oy / Palaute
Kiekkotie 4
70200 Kuopio
Kymenlaakso 0800 302 333 Kymenlaakson Taksi Oy Extranet.kymenlaaksontaksi.fi
kelapalaute@kymenlaaksontaksi.fi
Lappi 0800 302 240 PRO-Keskus Oy Prokeskus.fi
Etelä-Savon Taksi Oy / Palaute
Vuorikatu 11 T 3
50100 Mikkeli
Pirkanmaa 0800 98 811 Tampereen Aluetaksi Oy Taksitampere.fi
p. 010 4765 650
taksitarkastaja@taksitampere.fi
Pohjanmaa 0800 99 000 Vaasan Ulataksi Oy Taksivaasa.fi
kelapalaute@taksivaasa.fi
Pohjois-Karjala 0800 302 255 PRO-Keskus Oy Prokeskus.fi
Savon Taksidata Oy / Palaute
Kiekkotie 4
70200 Kuopio
Pohjois-Savo 0800 302 250 PRO-Keskus Oy Prokeskus.fi
Savon Taksidata Oy / Palaute
Kiekkotie 4
70200 Kuopio
Päijät-Häme 0800 94 220 Taksi-Päijänne Oy Taksipaijanne.fi
Satakunta 0800 120 001 Lounais-Suomen Taxidata Oy Taxidata.fi
palaute@taxidata.fi
Uusimaa 0800 96 130 (suomi)
0800 96 140 (ruotsi)
Helsingin-Uudenmaantaksit Oy HU-taksit.fi
Varsinais-Suomi 0800 130 001 (suomi)
0800 130 002 (ruotsi)
Lounais-Suomen Taxidata Oy Taxidata.fi
palaute@taxidata.fi

Tilauspuhelut nauhoitetaan palvelun laadun kehittämiseksi. Tarvittaessa Kela voi myös tarkistaa jälkikäteen tilauksen tietoja. Puhelun yhteydessä antamiasi tietoja ei käytetä muuhun kuin matkan järjestämiseen ja matkakorvauksen käsittelyyn Kelassa. EU tietosuoja-asetuksen mukainen rekisterinpitäjä on Kela.

Kuulo- ja puhevammaiset asiakkaat

Kuulo- ja puhevammaiset asiakkaat voivat tilata matkan tekstiviestillä.

Asiakaspalautteet ja kysymykset

Jos haluat antaa palautetta tai sinulla on kysyttävää taksimatkastasi, ota yhteyttä siihen tilausvälityskeskukseen, josta tilaat matkasi.

Lue lisää